De Europese aandelenmarkten deden maandag een fikse stap terug. Op het Damrak in Amsterdam kreeg met name de bouwsector rake klappen na negatieve berichten van BAM en Ballast Nedam. PostNL onttrok zich aan de malaise dankzij een verhoging van de winstverwachting voor dit jaar.
De AEX-hoofdindex sloot 1,1 procent lager op 414,12 punten. De MidKap, waar onder meer het fors afgestrafte BAM deel van uitmaakt, moest 1,3 procent inleveren en eindigde op 641,00 punten. De toonaangevende beursgraadmeters in Londen, Frankfurt en Parijs gingen tussen de 0,6 en 1,4 procent omlaag.
BAM liet weten dat het in het tweede kwartaal 75 miljoen euro aan verliezen moet boeken op projecten in Duitsland en Groot-Brittannië. Een nieuw kostenbesparingsprogramma van 100 miljoen euro dat het bedrijf tegelijkertijd aankondigde, verzachtte de pijn voor beleggers nauwelijks. Het aandeel kelderde bijna 29 procent.
Bouwbedrijven hebben het zwaar
Ballast Nedam verloor 4,6 procent nadat het over de eerste jaarhelft een nettoverlies van 51 miljoen euro had gerapporteerd. Dat kwam vooral door forse kostenoverschrijdingen bij de aanpak van de snelweg A15 bij Rotterdam. Topman Erik van der Noordaa liet bovendien weten nog steeds nauwelijks een marktverbetering te zien.
In het kielzog van BAM en Ballast Nedam ging ook branchegenoot Heijmans onderuit: min 3,2 procent. Een andere opvallende daler was het toch al zwaar aangeslagen Imtech, dat 12,5 procent verloor. Een verklaring, anders dan dat het noodlijdende bedrijf ook erg afhankelijk is van de bouwsector, was niet voorhanden.
Beperkt verlies ASML
Waar PostNL de MidKap aanvoerde met een winst van bijna 19 procent, kende de AEX helemaal geen stijgers. Chipmachinebouwer ASML wist de schade het beste beperkt te houden met een verlies van 0,4 procent. Onderaan bungelde SBM Offshore. De leverancier van boorschepen aan de olie- en gasindustrie werd 3,1 procent minder waard.
De euro was met 1,3605 dollar waard, tegen 1,3595 dollar bij het slot van de Europese beurzen op vrijdag. Amerikaanse olie werd bij het scheiden van de markt in Europa verhandeld voor 103,29 dollar, een daling van 0,7 procent. Brentolie werd 0,3 procent goedkoper en kostte 110,28 dollar per vat van 159 liter.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl